emira's mumble:

This is my blog. I speak my mind. But sometimes i speak my heart. So pardon me if what i wrote insult you or make you hurt or make u dislike me cuz this is just me!

Friday, November 30

Norma Kita.

Hari tu masa meeting division. Bos ada tunjuk satu video. Aku rasa ada kena mengena dengan ketidak puas hati ramai org terhadap bonus prestasi yg dorg dapat. Ye, aku faham memang x adil bila kau berhempas pulas tp org yg x byk buat kerja yg dpt lebih dari kau. Tapi hidup ini mana pernah adil...dah nama pun manusia kan?

Okie berbalik pada video yang bos tunjuk. Video tu tentang happiness. Apa yang kita perlu buat untuk dapatkan happiness, yada-yada. So lepas tengok video tu bos tanyasorang-sorang "What do think the video is all about?"  Sampai turn aku, aku pown cakaplah dengan sejujurnya apa yg aku dpt dari video tu. "I think in order for us to gain happiness, we need to stop comparing ourself to others. Then we can be happy" aku stop sampai situ sbb bos potong..dia ckp bagus. Padahal ada je lagi ayat aku nk sambung.

Yes. we will be happy if we stop comparing our self to others. Tp itu dah mmg norma kehidupan kita. sama mcm post aku pasal blaming ppl. Kita dah di ajar dari kecik utk membanding kan diri sendiri dengan org lain. Kita dah biasa dibandingkan dengan org lain. Itu mmg dah jd norma kita.

Dulu kecik2 kalau ada kakak/abang/cousin/anak jiran/anak kawan mak ayah yang jenis success je..yg jenis pandai tahap gampang mesti ayat mak ayah kita keluar mcm ni "cuba lah jadi mcm kakak/abang/cousin/si polan anak kawan mak ayah yang pandai tu. Tengok dia dapat straight A. Kenapa kamu dpt dua je? Pemalas betul kamu ni. Malas nk berusaha...tengok dia tu. Bagus. haih!!!"
Tak perlu ckp mak ayah je...cikgu kita kat sekolah pon sama. Kalau dia nk suruh kita rajin sikit ke..kemas sikit ke...senyap sikit ke...mesti dia akan bandingkan kita dengan kawan sekelas yang lain.

So bila kita dah besar mcm ni...kita sendiri dah biasa dengan hal banding membanding kan manusia lain. Macam mana kita nk bahagia? Sebab x semua org rezekinya nampak. Tak semua org usahanya membuahkan hasil di dunia. Tak semua org bernasib baik. Tak semua org di uji dengan kepayahan. Tp semua org suka nk banding2kan. Dia kaya. Dia berjaya. Rezeki dia di situ.

Aku harap kalau rezeki aku ada untuk ada anak nnt. Aku x kan membanding2 kan kejayaan anak aku. So bila besar dia xkan membanding2 kan diri dia sendiri.


No comments: